Geef jij je apen wel te eten?

Een paar weken geleden had ik een leuke discussie met een van de Plate-klanten van het eerste uur, Leendert Roos van Lessen bij Leendert. Hij vertelde me dat hij zich in de afgelopen weken heeft verdiept in conversie. Hij stuitte in die zoektocht op een artikel met het onderwerp ‘Waar is de banaan?’. De auteur van dit artikel stelt dat websitebezoekers te vergelijken zijn met apen. Ze willen maar één ding en graag een beetje snel. Hoewel ik in eerste instantie een beetje sceptisch tegen deze theorie aankeek, heb ik me erin verdiept en wil ik mijn bevindingen en tips met jullie delen.

Websitebezoekers versus apen

Je kunt websitebezoekers vergelijken met ongeduldige apen, die zin hebben in een banaan. Krijgen ze die niet, dan raken ze verveeld en haken ze af. Websitebezoekers komen met een specifiek doel op je website.  

Je website moet zo in elkaar zitten, dat deze doelgerichte bezoekers zo snel mogelijk bij hun bestemming komen. Bananen zijn de richtingwijzers. Een banaan op een webpagina is een niet te missen knop of link waar je wel op moet klikken. De banaan moet er zó uitzien dat iedereen snapt dat hij hier op moet klikken. Weten hoe je met Plate een banaan op je website plaatst? Bekijk hiernaast een video over het toevoegen van buttons.

Als je op de banaan klikt, kom je op een vervolgpagina terecht, waar je een volgende stap kunt maken door bijvoorbeeld te klikken op een andere banaan. Als je de theorie van de banaan loslaat op je website betekent dit dat je webpagina’s nu waarschijnlijk teveel afleiding hebben. Probeer na te denken over welke vervolgstap een bezoeker moet maken en leg vervolgens een nieuwe banaan neer. 

Website-Flow

Hierboven zie je een voorbeeld van een flow zoals we die gebruiken op de website van Plate.

Gebruikersflow

Als jij duidelijkheid hebt welke informatie een potentiële klant gelezen moet hebben voordat hij contact met je opneemt, kun je op je website zorgen dat hij langs deze informatie komt. Je maakt een gebruikersflow.

Dit vergt een andere visie op je website. We zien dat veel website-eigenaren nu vooral alle relevante productinformatie op hun website plaatsen en bezoekers zelf maar moeten kijken en uitzoeken welke informatie wel of niet relevant is. De kans is dan groot dat bezoekers de informatie niet snappen, of zich geen tijd gunnen om alle informatie te lezen en afhaken. Als jij in staat bent om het gedrag van bezoekers te voorspellen en ze langs alle voor hen relevante informatie te leiden, dan laat je zien dat je je doelgroep echt begrijpt.

Stel dat je een softwarebedrijf hebt. Je bezoeker komt binnen op de homepage en vervolgt zijn weg naar een voor hem relevante productpagina. Tot zover niets nieuws, maar als je wilt dat deze bezoeker contact met je opneemt, is het raadzaam om onderaan deze pagina een knop te zetten met ‘Bekijk alle voordelen van dit product’. De bezoeker kan een logische vervolgstap maken naar de voordelen van je product. Vanaf de voordelenpagina kun je je bezoeker leiden naar een pagina met referenties en van daaruit naar een contactformulier. Op deze manier bedenk je een flow van informatie die een bezoeker gezien moet hebben voordat hij contact met je opneemt. 

Met opvallende buttons of linkjes zorg je ervoor dat de bezoeker het uitgestippelde pad aflegt. 

Een andere mindset

Wat helpt bij het maken van een gebruikersflow is het in kaart brengen welke type bezoekers er op je website komen. Je denkt na over zogenoemde buyerpersona’s. Als je eenmaal weet welke types er zijn, dan kun je gaan uitwerken welke informatie zij moeten lezen en hoe je uiteindelijk zorgt dat ze contact met je opnemen.

 

Banana Plate Website

Probeer wel realistisch te blijven: bezoekers gaan geen 16 pagina’s lezen voordat ze weten of jij de juiste partij bent om zaken mee te doen.    

En de resultaten?

Het mooie is dat je snel kunt meten of de wijzigingen effect hebben. Door tools als Google Analytics heb je direct inzicht in hoeveel pagina’s er gemiddeld bekeken worden en in welke volgorde. Je kunt dus een wijziging doorvoeren en na 2 tot 3 weken al meten of het resultaat heeft.

De theorie van de banaan heeft mij geleerd om na te denken over een logisch pad voor websitebezoekers. We moeten afstappen van het eenzijdig plaatsen van productinfo op onze websites, maar echt gaan communiceren met onze bezoekers. Bananen leiden bezoekers in de juiste richting van conversie.

Pieter Versloot Plate Chat

Heb je naar aanleiding van deze blog een vraag, of wil je graag wat delen uit eigen ervaring met bananen? Neem dan contact op via de chat, per mail of laat hieronder een reactie achter.


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?