5 tips: wat kan er beter aan je contactformulier?

Je contactformulier is waarschijnlijk het belangrijkste middel voor je websitebezoekers om in contact met jou te komen. We zien echter dat veel klanten het formulier zomaar ergens op de contactpagina droppen en dan verwachten dat bezoekers ‘m invullen. Besteed meer aandacht aan je contactformulier en gebruik deze 5 tips.

1. Maak niet alle velden verplicht om in te vullen

Het klinkt bijna vanzelfsprekend maar maak alleen de velden, die echt noodzakelijk zijn verplicht. Sommige mensen geven nu eenmaal liever niet direct hun telefoonnummer weg en zullen misschien de aanvraag op jouw website laten zitten als jij dit verplicht maakt.

verplicht bord

2. Wat wil je allemaal weten in deze fase?

Als er iemand geïnteresseerd is in jouw product of dienst en hij heeft de informatie op de pagina tot zich genomen, is er een kans dat hij het contactformulier invult. Hij is nog lang niet op het punt dat hij zich een klant voelt van je bedrijf, maar hij wil wel in contact komen. Welke informatie heb jij nodig zodat deze persoon niet het gevoel krijg zijn hele doopceel te moeten lichten, maar dat jij wel goed in kunt schatten of er potentie in deze aanvraag zit? 

Postcode contactformulier

Vermoei mensen dus niet met het vragen van adresgegevens als dit niet strikt noodzakelijk is voor de contactaanvraag. Als je bijvoorbeeld alleen regionaal werkt, is het handig om te vragen naar de woonplaats, maar hoef je het adres en postcode niet te hebben.

Lever je B2B-diensten? Dan is het handig om te vragen naar het bedrijf waar de aanvrager werkt. Als je zijn naam weet en het bedrijf waar hij werkt, kun je op LinkedIn zijn functie opzoeken en bijvoorbeeld kijken of hij beslissingsbevoegd is.

3. Zet niet op iedere productpagina hetzelfde formulier

Het toevoegen van een formulier is een fluitje van een cent, maar dat is geen reden om er niet goed over na te denken. Het product of dienst dat je verkoopt, vervult een behoefte die een klant heeft. Met het contactformulier kun je hier mooi op inspelen. Als productexpert weet jij als geen ander welke factoren belangrijk zijn om uiteindelijk ‘handel’ uit een contactaanvraag te halen. Vraag dus op een subtiele manier, waarvoor iemand je product of dienst wil gaan gebruiken. Zo krijg je inzichten in het waarom van de contactaanvraag en wellicht inzichten, die het jou eenvoudiger maken om je product te verkopen. Neem punt 2 wel in acht en stel geen vragen, die in deze fase overbodig zijn.

4. Maak gebruik van onze uploadmogelijkheid

Sommige mensen weten al behoorlijk goed wat ze willen als ze een aanvraag doen. Met een uploadmogelijkheid in een contactformulier stel je mensen in staat om bij de aanvraag een bestand te voegen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn voor recruiters (mensen kunnen hun CV uploaden), voor hoveniers (mensen kunnen de tekening of foto’s van een tuin uploaden), of machinebouwers (het bijsluiten van CAD-tekeningen). Het helpt jou om de potentie van een aanvraag in te schatten, waardoor je sneller met een passend voorstel kunt komen.

5. De aanvraag is gedaan, en dan?

Ik verbaas me geregeld over de laksheid van bedrijven in het opvolgen van aanvragen. Zodra je een aanvraag krijgt, adviseer ik om er direct bovenop te springen. Ga er vanuit dat je potentiële klant meer aanvragen uit heeft staan. Als je de eerste bent, die contact opneemt, sta je al met 1-0 voor.

Het is ook verzorgd om een bezoeker, nadat hij zijn contactaanvraag gedaan heeft, te bedanken door een bedankpagina of een boodschap te laten zien. Met een bedankpagina kun je het wachten verzachten. Bekijk rechts hoe Coolblue dat doet.

Coolblue Bedankpagina Contactformulier

Als je toch bezig bent, denk dan ook even aan de verzendbevestiging en een bericht voor als het verzenden niet is gelukt. In deze video zie je hoe je dit eenvoudig zelf voor elkaar maakt. Wil je meten hoeveel contactaanvragen je elke week of maand krijgt? In Analytics kun je eenvoudig een doel aanmaken voor je contactaanvragen.

Heb je naar aanleiding van deze blog vragen of hulp nodig? Laat hieronder je vraag achter of stuur een mailtje!


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?