Is jouw website klaar voor de storm?

Twee weken geleden was ons hele land in de ban van de storm. We zagen mensen voorbij waaien, vrachtwagens omkieperen en woningen die dakloos werden. Bij een aantal van onze klanten staat de telefoon na de storm nog steeds roodgloeiend. Storm kan heel goed zijn voor je omzet. Hoe maak je je website klaar voor de storm? 4 tips!

De klanten waar ik het over heb, zijn dakdekkers. Die profiteren optimaal van weggewaaide dakpannen en andere problemen, die veroorzaakt worden door een fysieke storm. Je kunt bij storm ook denken aan een figuurlijke storm als blijkt dat er een inbraakgolf heerst in de regio waar je actief bent als inbraakpreventie specialist. Hoe kun jij er nou voor zorgen dat bezorgde bewoners jou gaan bellen?

4 tips om de zoekresultaten te bestormen

1. Zorg dat je basisvindbaarheid op orde is

Als jij niet vindbaar bent op de woorden waarmee je doelgroep zoekt, gaan je concurrenten met de omzet aan de haal. Het klinkt enorm voor de hand liggend, maar in de praktijk zien wij zoveel kansen die ondernemers niet benutten met hun website. Probeer er dus achter te komen welke problemen je doelgroep heeft en welke taal ze spreekt. Voor een lokale dakdekker betekent dat bijvoorbeeld dat je een pagina maakt over ‘dakreparatie’, waarbij je aanverwante zoekwoorden gebruikt die bij dakreparatie horen, zoals ‘daklekkage’, ‘dakrenovatie’ en andere woorden. Je kunt hiervoor tools gebruiken als Google Keyword Planner en AnswerThePublic.

Piek storm

Deze piek hadden dakdekkers in websitebezoek dankzij de storm.

2. Gebruik je blog voor extra lokale vindbaarheid

Stel je bent inbraakpreventie specialist uit Ede en je werkt veel in plaatsen op de Veluwe. Plotseling breekt de inbraakgolf uit en mensen uit Apeldoorn zoeken in Google naar een specialist. Hoogstwaarschijnlijk komen ze niet bij jou uit, omdat je in Ede zit en Google automatisch bedrijven laat zien die in de buurt van Apeldoorn gelokaliseerd zijn. Hoe word je bedrijf in Ede toch vindbaar voor hulpbehoevende bewoners uit Apeldoorn?

Zet je blog in door de preventieklussen, die je al in Apeldoorn hebt gedaan als aparte blogs te plaatsen. Gebruik daarbij telkens de juiste zoekwoorden in de kopteksten en meta titels, zoals ‘Apeldoorn’, ‘sloten vervangen’ en ‘Inbraakpreventie’. Maak er wel kloppende zinnen van en ga niet spammen met zoekwoorden.

3. Nu of nooit: maak een Google Bedrijfsprofiel aan

Heb je nou nog steeds geen Google Bedrijfsprofiel aangemaakt? Het is helemaal GRATIS en een van de belangrijkste factoren voor lokale vindbaarheid. Als het stormt, halen bezoekers daar mogelijk eerder je contactgegevens vandaan dan via je eigen website. Meteen aanmaken dus als je nog geen profiel hebt.

google mijn bedrijf

4. Zorg voor voldoende contactmogelijkheden

Je kent vast het gevoel van ergernis wel als je een website bezoekt en met geen mogelijkheid bij de contactgegevens kunt komen. Voorkom een hoog bouncepercentage en zorg voor voldoende contactmogelijkheden vanaf elke pagina. Bezoekers moeten met één klik je contactpagina kunnen bereiken. 

van-der-voort-contact

Tip: maak telefoonnummers aanklikbaar met tel:0318640175 (uiteraard je eigen nummer gebruiken). Bezoekers die met hun mobiel binnenkomen en op het telefoonnummer klikken, kunnen je direct bellen. Hoe lager de drempels voor contact, des te eerder bezoekers je zullen benaderen. In deze video zie je hoe je een link toevoegt in Plate.

Johannes Baas Plate

Wil jij graag een (nieuwe) website hebben die stormachtig goed gevonden wordt? Met Plate krijg je een website die je zelf heel eenvoudig kunt bijhouden. Neem gerust contact met mij op voor een vrijblijvende afspraak. Stuur mij een mail of een berichtje via de chat.


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?