64% van Nederlandse bedrijven vindt website onnodig, wat vind jij?

Tweederde van de Nederlandse bedrijven heeft geen website nodig, blijkt uit nieuw onderzoek van het CBS. Het zijn vooral de ‘eenpitters’ (83%) die het zonder website doen. Vind jij een website nodig, of kun je wel zonder?

Het CBS onderzocht de websites van 1,5 miljoen Nederlandse bedrijven, samen met Google, Statistics Netherlands en Dataprovider. Het resultaat is een uitgebreide studie, waarvan je alle resultaten via de link kunt bekijken: Measuring the internet economy.

Bijna de helft van de bedrijven zonder website is minder dan 5 jaar geleden gestart. Dit wekt de suggestie dat bedrijven eerst willen focussen op hun core business, voordat ze zich druk gaan maken om de online presentatie. Het kan ook betekenen dat jonge bedrijven kiezen voor sociale media als Facebook en LinkedIn boven een website.

CBS statistiek loog

Zorgwekkend

RTL Nieuws interviewde hoogleraar en bedrijfskundige Henk Volberda over het onderzoek. Hij vindt het zorgwekkend dat ondernemers geen website hebben: “Ben je niet online te vinden, dan maak je jezelf wel heel erg kwetsbaar als bedrijf. Het gevolg is dat de klant je niet kan vinden en de concurrent de omzet bezorgt.”

Volgens Volberda is het belangrijk dat ondernemers digitale businessmodellen en online communicatie oppakken richting hun klanten, te meer omdat we nu in de ontwikkeling van de vierde industriële revolutie zitten.

Waarom geen website?

Waarom neem je als startend bedrijf of ZZP’er het besluit om geen website te laten maken? Mijn collega Johannes heeft een paar maanden geleden een ludieke blog geschreven met 5 redenen om geen website in te zetten voor je bedrijf

  1. Je wilt alleen maar gevonden worden op je bedrijfsnaam en hebt geen behoefte om je vijver te vergroten. Een Facebook-pagina is voldoende.

  2. Je hebt te maken met een concurrentiebeding of een andere bindende afspraak.

  3. Je handelt in bedreigde diersoorten of verboden middelen, of bent een Russische spion.

  4. Je mikt op een doelgroep zonder internetverbinding.

  5. Je hebt teveel werk en wilt even een jaartje minderen.

Ik spreek regelmatig ondernemers, die zich het belang van een website sterk afvragen. Een van hen was Bart van Beek, een schilder uit Apeldoorn die nog nooit een website had gehad. Toch ging hij een paar maanden geleden overstag en nu heeft hij website van Plate.

Redenen om wel in een website te investeren

Hoeveel werk je ook hebt, het is goed om een plek te hebben waar je kunt laten zien welke expertise je in huis hebt en waarom mensen jou moeten inschakelen. Ik sprak laatst een ondernemer en die vertelde me dat hij zoveel mogelijk aanvragen wil hebben. Hoe hij het intern oplost is een tweede probleem. Hij wil graag de keuze hebben om wel of niet met een klant in zee te gaan, in plaats van dat hij het moet doen met schaarste.

Of je wilt investeren in je website heeft ook te maken met je ambities: wil je groeien of blijf je liever klein? Meer dan 92% van de mensen zoekt online naar lokale bedrijven. Als je wilt, kan je website een sterke motor zijn van je bedrijf.

Daarnaast hoeft een website niet ingewikkeld of duur te zijn. Bij Plate hebben we verschillende ondernemers, die volledig zelfstandig hun website invullen en zodoende alleen 39 euro per maand betalen, zonder eenmalige investering. De maandelijkse investering haal je er heel snel uit door nieuwe opdrachten. Ons model is heel aantrekkelijk voor ZZP’ers die een website willen. Lees ook onze blog over de ZZP website.

Als je denkt dat het maken van een website te moeilijk voor jou is, lees dan verschillende verhalen van klanten die hun website zelf maken:

Plate vrijblijvend uitproberen?

Wil je Plate eens vrijblijvend uitproberen voor je bedrijf? Vraag een gratis proefwebsite aan!

Pieter Versloot Plate Chat

Vind je nog steeds dat je geen website nodig hebt? Deel je reactie onder deze blog. Als je vragen hebt over websites of over Plate mag je mij altijd een berichtje sturen. Je kunt ook de chat gebruiken!


Is er iets niet duidelijk? Stel hier gerust een vraag:

Hoe nuttig vind je deze informatie?