Wil jij meer kliks vanuit de zoekmachine naar de pagina’s op je website? Meer kliks betekent meer bezoekers en waarschijnlijk ook meer conversies, omdat bezoekers opgewonden zijn geraakt door je zoekresultaat. In deze blog geef ik je 3 tips voor betere zoekresultaten waar je gegarandeerd wat aan hebt.
Eerst gaan we ontdekken hoe het nou zit met kliks vanuit de zoekresultaten. Weet jij bijvoorbeeld al wat CTR is? CTR betekent ‘Click Through Ratio’, vrij vertaald ‘doorklikpercentage’, en is het percentage kliks in verhouding tot het aantal vertoningen. Stel dat je pagina in de zoekresultaten 100 keer per maand wordt vertoond en er klikt 1 bezoeker door naar die pagina, dan heb je een CTR van 1%. Dat is niet zoveel.
Hoe hoger je in de zoekmachines staat, des te hoger je CTR zal zijn. Kijk maar naar de onderstaande grafiek.
Wat je ziet is dat de top 10% van de pagina’s in de zoekresultaten CTR’s heeft, die meer dan dubbel zo hoog zijn als het gemiddelde, 55% versus 27% voor de eerste positie. De 10% aan de onderkant heeft CTR’s, die 3 keer lager zijn dan gemiddeld, 27% versus 8%. Je kunt het aantal kliks voor sommige pagina’s 5 of zelfs 6 keer laten groeien.
CTR is geen erkende factor voor vindbaarheid. Er zijn echter steeds meer specialisten, die geloven dat er een verband is tussen de lage positie van je pagina en een lage CTR. Als er namelijk meer mensen op je zoekresultaat klikken, is dat voor de zoekmachines een signaal dat er mogelijk waardevolle informatie achter het resultaat zit.
Hoe kom je nou te weten wat je CTR is voor pagina’s op je website en zoekwoorden waarop je pagina’s gevonden worden? Gebruik daarvoor de Webmaster Tools van Google, een gratis programma dat veel nuttige inzichten geeft, die je niet in Google Analytics krijgt. Lees ook onze blog van 26 februari over Google Webmaster Tools. Als je nog geen toegang hebt tot de Webmaster Tools mag je ons een mailtje sturen, dan regelen wij het voor je.
In de Webmaster Tools vind je onder het kopje ‘Zoekverkeer’ het tabje ‘Zoekanalyse’. Bovenaan zie je 4 vakjes staan, waaronder CTR, die je kunt aanvinken. Vervolgens zie je onderin bij je zoekopdrachten gegevens verschijnen. Je kunt de CTR analyseren voor zoekopdrachten, maar ook voor pagina’s. Klik daarvoor op het rondje voor ‘Pagina’s’ naast ‘Zoekopdrachten’ (zie onderstaande screenshot). Kijk bij het analyseren vooral naar de pagina’s en zoekopdrachten, die voor jou het belangrijkste zijn om je doelgroep te bereiken.
Er kunnen verschillende redenen zijn dat je doorklikpercentage laag is. Hierboven hebben we al genoemd dat een lage CTR gevolg kan zijn van je lage positie in de zoekmachines. Als je die verbetert, gaat het aantal kliks omhoog. Het kan echter ook zijn dat de CTR laag is omdat je zoekresultaat niet voldoende aanspreekt. Om jou te helpen je zoekresultaten te verbeteren, kun je aan de slag met deze 3 tips.
De meta title beschrijft de titel van je webpagina en verschijnt als klikbare blauwe tekst in de zoekresultaten.
Een paginatitel kan grote invloed hebben op of een zoeker klikt op je resultaat of niet. Ga dus zorgvuldig om met je meta titles voor je pagina’s en blogs.
Let op: ga niet overenthousiast je SEO-titels elke week veranderen. Dit kan negatief effect hebben op je vindbaarheid.
Lees ook eens: Hoe maak ik een goede meta title en meta omschrijving?
De meta description helpt zoekers, voordat ze doorklikken, om te begrijpen waar je pagina over gaat. De meta description heeft geen invloed op je vindbaarheid, maar beinvloedt wel of bezoekers wel of niet doorklikken naar je website.
De URL wordt getoond in de zoekmachine, net onder de titel van je zoekresultaat. Het is belangrijk om aandacht te geven aan je URL’s, omdat ze kunnen bijdragen aan een snellere doorklik.
Plate helpt jou in het CMS met handige tools om je CTR te verhogen. Voor elke pagina en blogpost kun je zelf de URL aanpassen. Ontdek hoe je de URL van je pagina wijzigt. Bekijk de video.
Ga aan de slag met onze tips. Als je vragen hebt, stuur ons dan een mailtje of laat hieronder een reactie achter. Heb je zelf tips, laat het weten!