Keywords, of zoekwoorden zijn de woorden, die gebruikers van zoekmachines gebruiken om te vinden waar ze naar op zoek zijn. Het zijn ook de woorden, die jij op je website moet gebruiken om ervoor te zorgen dat de zoekers op jouw website terecht komen.
Vroeger werd er veel gebruik gemaakt van de meta-tag voor keywords. Met die tag zet je in de code van je website keywords neer, die passen bij de inhoud op de pagina. Er werd echter veel misbruik gemaakt van meta keywords, waardoor Google heeft besloten om er geen rekening mee te houden voor vindbaarheid. Tags die wel belangrijk zijn om gevonden te worden zijn de meta title en de meta description.
Als je bezig bent met de optimalisatie van je website is het verleidelijk om te optimaliseren voor algemene, populaire keywords zoals ‘dameskleding’ of ‘herenschoenen’. Op deze zogenoemde short tail keywords wordt heel veel gezocht, maar de concurrentie is dikwijls erg hoog. 70% van de zoekopdrachten op het web zijn voor long tail keywords zoals ‘suède herenschoenen met gesp’. Deze keywords hebben een lager zoekvolume, maar vaak ook minder concurrentie in de zoekresultaten.
Voor het goed gebruik van keywords kun je de onderstaande regels volgen:
Lees alles over zoekwoorden in deze blog.